Borta med vinden – en analys av konkurrensen mellan leverantörer av vindkraftverk

Titel: Borta med vinden – en analys av konkurrensen mellan leverantörer av vindkraftverk
Författare:
Petter Rönnborg
Utgivare:
Lunds universitet – Department of Technology and Society
Årtal:
2003
Ämnesord:
Samhällsekonomi
Sökord: Vindkraft, konkurrens, branschanalys, förnybar energi, Svensk vindkraftsindustri
Rapport via Lunds Tekniska Högskola (Pdf)



Sammanfattning:
Sedan mitten av 70-talet har det gjorts försök att införa vindkraft i det svenska energisystemet. Under årens lopp har en mängd olika forsknings och utvecklingsprojekt främst inriktade på teknikutveckling initierats av staten. De första statliga projekten var inriktade på storskalighet och vindkraftverk i MWstorlek. Det komersiella genombrottet för vindkraften i Sverige kom dock i början av 90-talet. Den var främst driven av ett folkligt initiativ med hjälp av statliga subventioner och i första hand inriktad på småskalighet. Det ledde till att ett antal nya, främst utländska aktörer etablerade sig på den svenska vindkraftsmarknaden. Konkurrensen mellan dessa aktörer har dock tidigare inte studerats. Den svenska marknaden har hittills dominerats av ett fåtal aktörer som tycks ha byggt upp exklusiva relationer till andra för branschen viktiga aktörer. Det finns således en osäkerhet huruvida konkurrensen mellan branschens aktörer är bristfällig.

Syftet med studien är att upparbeta kunskap om vindkraftsbranschen i Sverige, branschens aktörer samt konkurrenssituationen i branschen vilket innefattar: 1) Beskrivning och analys av marknadens struktur och ekonomiska förutsättningar, 2) Beskrivning och analys av branschen med tonvikt på ägarförhållanden, nätverk mellan aktörer och konkurrenssituation samt tendenser till förändring av nämnda branschkaraktäristika. Med utgångspunkt av resultaten från analysen skall behovet av förstärkt konkurrens värderas. Studiens resultat visar att staten har överlämnat en stor del av ansvaret att ställa om det svenska energisystemet åt marknaden, främst kraftproducenter, och efterfrågan på vindkraftverk i Sverige är mycket låg.

Koncentrationsgraden på marknaden är hög, marknadsstrukturen kan sägas ha en oligopolstruktur och konkurrensen mellan aktörerna som levererar vindkraftverk är begränsad. Trots detta förefaller prisnivåerna i Sverige vara lägre än i andra länder vilket främst kan förklaras av det hittills, i internationell jämförelse, mycket låga svenska elpriset. Ytterligare förklaringar till den begränsade efterfrågan är 1) Ryckigheten i den förda politiken avseende stöd till förnybar energi vilket leder till svårigheter att finansisera vindkraftsprojekt och 2) Svårigheterna med att erhålla erfoderliga tillstånd. Den begränsade efterfrågan och de låga priserna har lett till att flera aktörer i vindkraftsbranschen går med förlust och med nu rådande marknadsläge är det inte realistiskt att förvänta sig att ytterligare aktörer etablerar sig i Sverige. Frågan är hur länge de befintliga aktörerna kan vänta på att marknaden tar fart?