Är vindkraftkooperativens priser marknadsmässiga

Titel: Är vindkraftkooperativens priser marknadsmässiga?
Författare/Author: Thomas P. Tangerås
Utgivare/Publisher: Institutet för Näringslivsforskning (IFN), Svensk Vindenergi
Årtal/Year: 2009
Ämnesord/Subject: ägarformer och vindbruk, styrmedel
Sökord/Keywords: marknadsklarering, marknadspris, kooperativ, efterfrågan, utbud
Rapport (Pdf)



Sammanfattning/Abstract:
Svensk Vindenergi har gett mig i uppdrag att utifrån nationalekonomisk teori redogöra för begreppet marknadsmässigt pris och på basis av denna redogörelse analysera huruvida de svenska vindkraftkooperativens priser kan sägas vara marknadsmässiga.¹

Priserna är marknadsmässiga när de leder till marknadsklarering, det vill säga att utbudet är lika med efterfrågan. Marknaden klarerar och priserna är marknadsmässiga om marknaden är fri. Om följande tre förutsättningar är uppfyllda kan man tala om en fri marknad: (i) priserna och kvantiteterna är oreglerade; (ii) konsumenter och leverantörer köper och säljer av fri vilja; (iii) köpare och säljare har motstridande intressen vad gäller priserna.

Priserna och kvantiteterna på den svenska vindkraftkooperativsmarknaden är helt oreglerade. För det andra är det fritt inträde på marknaden, alla kan starta ett vindkraftkooperativ och sälja andelar. Alla kan anmäla sitt intresse att köpa andelar (eller låta bli) i vindkraftkooperativ. För det tredje är de projektörer som bygger och de elåterförsäljare som ansvarar för driften av vindkraftverken oftast privata bolag som torde ha intresse av att sälja sina tjänster så dyrt som möjligt. Kunderna på sin sida vill naturligtvis betala så lite som möjligt för vindkraftkooperativens el.

Den svenska marknaden för vindkraftkooperativ uppfyller därför kriterierna för en fri marknad. På en fri marknad kan man förvänta sig att priserna anpassar sig för att klarera marknaden och därmed är marknadsmässiga. Slutsatsen är att vindkraftkooperativens priser är marknadsmässiga.

¹ De slutsatser och bedömningar som presenteras i rapporten är mina och återspeglar inte nödvändigtvis Institutet för Näringslivsforskning eller Svensk Vindenergis ståndpunkter. Marknadsbeskrivningen i kapitel 2 bygger på en sammanställning av Eric Birksten vid Svensk Vindenergi. Eventuella felaktigheter är mitt ansvar.